Your Trusted 24 Hours Businext Service Provider !

Blog

Innoveren of kopiëren?

TO DO OR NOT TO DO- that’s the question

Ik bekeek deze week, zoals wij allen, de persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge. Sinds de start van de corona crisis vind ik deze persconferenties helder en gestructureerd. Kern van de boodschap is steeds dat we niet alles weten, maar dat wat we wèl weten op basis van wetenschappelijke kennis wordt toegepast. De adviezen van de overheid komen tot stand op basis van beschikbare feiten en niet op basis van gevoel of teveel aannames.

De eerste vraag van een van de verslaggevers ging na afloop erover dat Nederland de bevolking niet gaat adviseren om mondkapjes te dragen. “Duitsland en België doen dat wel, dus waarom adviseert de Nederlandse regering dat dan niet?” Hugo de Jonge moest tot drie keer toe herhalen dat het nut ervan niet is bewezen en dat deze schaarse mondkapjes harder nodig zijn voor de zorghelden in zieken- en verpleeghuizen.

Even over de vraag van de verslaggever. De kern was: onze buren doen iets op een bepaalde wijze, dus waarom doen wij dat niet? Zou een verslaggever in België de vraag ook hebben gesteld? “In Nederland worden geen mondkapjes aanbevolen. Waarom krijgen wij die dingen in België dan wel?” Ik vermoed van niet. Maar iets wèl doen wordt kennelijk als degelijker, beter, verstandiger beschouwd dan iets juist niet doen. Terwijl volgens mij niet vaststaat dat er in België minder corona besmettingen zijn dan in Nederland.

Uniek zijn is vrij uniek
Het deed me denken aan de dynamieken in het bedrijfsleven. Binnen organisaties zou de basis van de koers moeten zijn: feiten, cijfers, meetgegevens en andere objectieve data. Helaas zie je echter dat er vaak wordt gekeken naar wat anderen doen in plaats van af te gaan op de eigen feiten. Terwijl het vaak juist de dwarsliggers en omdenkers zijn die maken dat een plan succesvol wordt. Een sprekend voorbeeld – en een die ik vaak tegenkom in de eigen praktijk – van het kijken naar wat anderen doen, is met de hulp bij een nieuw personeelshandboek voor een opdrachtgever. Het is niet op de vingers van twee handen te tellen hoe vaak ik de vraag krijg of ik niet even “een voorbeeld van een andere klant kan gebruiken door de bedrijfsnaam aan te passen”. Het is zelfs voorgekomen dat een reclamebureau een ploegendienstregeling wilde kopiëren van een technische dienstverlener, terwijl men louter in dagdienst werkt. Maar ach, de buren hebben het dus het zal wel het beste zijn… Maar nadoen is niet uniek.

Durf te zijn
Uniek zijn en uniek denken is juist zo krachtig! Een koers bepalen op basis van jouw eigen visie, brand en strategie, ondersteund met de juiste data, maakt dat je een unieke EIGEN propositie of oplossing neerzet. En daar komen de juiste mensen op af. Niet alleen opdrachtgevers of andere stakeholders, maar ook de juiste medewerkers. Zij die aangetrokken worden door “het bijzondere” wat je te bieden hebt. Die niet voor de leaseauto gaan, maar juist voor de NS jaarkaart. Die niet voor de bonus kiezen, maar voor de energieke sfeer in het bedrijf. En die niet worden aangetrokken door de ge- en verboden uit het personeelshandboek, maar door het gevoel van vrijheid en creativiteit die de doelen bij hen oproept.

Nuance is doorslaggevend
Zoals landen een verschillende cultuur hebben, hebben bedrijven dat evenzo. Door een gedeeld verleden, de normen en waarden en door de gebruiken die er heersen. Overgebracht van cultuurdragers naar de rest van de organisatie. Vandaar dat sommige kandidaten in een procedure afvallen omdat “ze niet in de groep zullen passen”. Vaak ongrijpbare nuances tussen geschikt en ongeschikt. En omdat ieder bedrijf zo uniek is, is het eeuwig zonde om de massa te volgen als je aan de slag gaat met HR beleid. Is juist de huidige corona periode niet een uitgelezen mogelijkheid om eens nìet na te doen wat anderen altijd al doen?

Take a dive
Is het nu niet een prima moment om jouw bedrijf, jouw passie, jouw merk opnieuw te positioneren zodat je bouwt aan een uniek verhaal met een bijbehorende unieke cultuur die de juiste mensen aantrekt op korte èn lange termijn. Dit zal leiden tot snelle toepasbare winst. Je kunt klein beginnen: op het lijf geschreven vacatureteksten. Misschien herschreven arbeidscontracten? Of afstappen van zaken die al jaren slechte gewoonte zijn. Willen medewerkers hun vakantiegeld misschien niet in mei, maar juist in september? Of in vier dagen veertig uur werken zodat er tijd komt voor een hobby of vrijwilligerswerk? Wij zijn ervan overtuigd dat maatwerk en ánders zijn je als werkgever uniek maakt en je er de juiste medewerkers mee aantrekt. Voor de lange termijn. Oprechte verbintenissen, ontstaan in een tijd die van ons allen veel vraagt. Maar die ook veel mogelijk maakt.

Crisistijd is immers ook reflectietijd en daarmee innovatietijd. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon nadoen wat de buren al jaren doen. Dat is niet verboden.

Als je echter naar je eigen kracht durft te kijken en te handelen, bel dan vooral. Dan praten we verder over jouw dive in de nuance.

Leonard Polman