Your Trusted 24 Hours Businext Service Provider !

Blog

Makke schapen of effectieve volgzaamheid?

Makke schapen

Of effectieve volgzaamheid? Het beïnvloedt de strategie en wendbaarheid van de organisatie. Nepnieuws, het is aan de orde van de dag. Op Twitter zag ik het onlangs voorbij komen: “die prutsers van het RIVM zitten er altijd naast, net zoals met de stikstofmetingen.” Mijn oud-docent vertelde ooit tegen zijn studenten dat woorden te vergelijken zijn met giftige pijlen. Zo is dat met tweets ongeveer in het kwadraat. Nadat de woorden aan het web zijn toevertrouwd, zijn ze vrijwel niet meer terug te halen en richten ze – bedoeld of onbedoeld – schade aan. Los van het feit dat de betreffende tweet inhoudelijk niet klopt (een vriend van me die juist een scheiding achter de rug heeft, noemt het graag feeks-nieuws), word ik vooral getriggerd door het feit dat de schrijver, niet gehinderd door enige kennis, het RIVM een stel prutsers noemt. Dit wordt het Dunning-Krugereffect genoemd: zij die niet veel weten over een specifiek onderwerp, overschatten zich juist op datzelfde onderwerp. En onderschatten de experts.

Social media

De tweet zelf neem ik met een korreltje zout, maar zo zat niet iedereen erin. Een hele rij volgers buitelde over elkaar heen om de twitteraar gelijk te geven en liefst nog een schepje er bovenop te doen. Kritiekloos werden zijn woorden voor waar aangenomen en als gifpijlen geretweet. Ondertussen de minder kritische lezers als makke schapen beïnvloedend in een foutieve richting. Het is de kracht van social media: in korte tijd een groep mensen (consumenten, kiezers, supporters, hobbyisten, etc.) bereiken en ze meenemen in de richting die je wilt. De reden dat ik het Twitter voorbeeld met tegenzin lees, is dat iedere argumentatie ontbreekt. Feeks-nieuws kenmerkt zich door uitroeptekens en kapitale letters, maar zelden door inhoudelijke argumenten, feiten, statistieken of grafieken. Alhoewel die laatsten er soms ook met de haren bij worden gesleept vanaf duistere websites.

 

Volgzaamheid en een tegengeluid

Hoe mooi zou het zou zijn als je het als ondernemer voor elkaar krijgt om jouw medewerkers zo snel en massaal achter je ideeën te krijgen. Dat zou een bedrijf wendbaar en flexibel maken om de aangegeven richting te kiezen en een nieuwe strategie te laten adopteren. De droom van iedere strateeg, CEO, marketeer of HR manager. Beïnvloeding heeft in veel gevallen een nare klank, maar is – mits voor de juiste doeleinden – een onmisbaar talent waar het directies en managementteams vaak aan ontbreekt. Dat hoeft niet zonder tegengeluid. Sterker, een tegengeluid maakt de ideeën vaak robuuster en het draagvlak groter.

 

Daar wil ik drie adviezen over meegeven:

 

Hoe organiseer je tegengeluid? Welke anonieme feedbackmogelijkheden zijn er? En vooral hoe beloon je tegengeluid?
Vooral door op te roepen tegengeluid te geven. Niet alleen door te zeggen: “mijn deur staat altijd open”. Die drempel is namelijk voor velen te hoog. Organiseer een platform om tegengeluid te geven en nog belangrijker laat zien dat je er écht iets mee doet. Kies een vorm die past bij jouw organisatie, bijvoorbeeld een halfjaarlijkse “lefsessie”. Een sessie waarin alle grieven op tafel mogen. Let daarbij wel op dat je discussies tijdig omzet in besluiten en acties. Oeverloos discussiëren is niet waar deze sessies over moeten gaan.

 

Hoe ontwikkel je de strategie: in dwarsdoorsnedes van de organisatie of alleen in de boardroom? Hoe organiseren we ideeën bottom-up?
Ga in eerste instantie op zoek naar je first believers over de noodzaak van verandering. Wie willen of durven hieraan mee te werken? Die groep kan elkaar helpen om de energie erin te houden, om succes te vieren en om (nog) meer impact te maken. Daarnaast kunnen ze bij elkaar terecht als het lastig is. Je laat ze daarbij in vrijheid aan de slag gaan. Liever een verkeerd besluit dan geen besluit. Succes is gebouwd op een serie fouten. En daarvoor is aandacht van het management voor deze groep van belang. Als je dat écht uitdraagt en er écht iets mee doet, gaan mensen erin geloven en komen er meer volgers.

 

Hoe voorkom je suffe volgzaamheid?
Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om suffe of kritiekloze volgzaamheid te voorkomen en terug te keren naar een inhoudelijk goede dialoog. De roos van Leary is bijvoorbeeld een relatief simpele aanpak. ‘Samen-gedrag’ tonen in plaats van ‘tegen-gedrag’. Krijg de regie van het gesprek terug zonder dwingend of betweterig over te komen. Analyseer de communicatie, niet de inhoud. Laat met compassievolle woorden merken dat je over de inhoud wil communiceren en blijf mensen uitnodigen om mee te doen.

 

Spotlight

Met tegengeluid stel je ongebruikelijke vragen en krijg je (soms) ongemakkelijke antwoorden, onderbouwd met argumenten. Niet iedereen zal altijd direct goed worden begrepen en soms worden genegeerd. Maar het zal  ook inspireren tot nieuwe inzichten. Draag het uit en doe er echt iets mee. Zorg voor je eigen volgers van jouw ideeën. Maar behoed je voor kritiekloze makke schapen. Help elkaar de energie erin te houden, successen te vieren en meer impact te maken dan wanneer je alleen bent. Een groep kan niet genegeerd worden. Zet de spotlight aan en inspireer anderen om mee voorop te lopen. Op die manier breng je de broodnodige én de juiste verandering.