Your Trusted 24 Hours Businext Service Provider !

Blog

Moeite met het vinden van nieuwe medewerkers?

De krappe arbeidsmarkt heeft geen introductie meer nodig. Werkgevers halen alles uit de kast om nieuw talent aan zich te binden. En waar de één er wel in slaagt om zijn team uit te breiden, lukt het de andere werkgever maar niet om vacatures te vervullen. Geluk of pech, denk je misschien? Of gewoon het lot van de huidige economie? Integendeel. Het vinden en binden van talent is nog steeds haalbaar. Echter, de medewerker van vandaag heeft meer nodig dan een leuke functieomschrijving en een goed salaris. Hij of zij wil een bijdrage leveren en van waarde zijn. En werken bij een organisatie die ergens voor staat.

Positioneer jij jouw organisatie richting je bestaande medewerkers en nieuw talent?
Terecht vraag jij je misschien af hoe het mogelijk is om strategisch na te denken over jouw positionering of branding richting bestaande en potentiële werknemers? Er veranderen continu zoveel dingen in de wereld die juist om wendbaarheid vragen in plaats van om een stip op de horizon. Van de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) tot stikstofcrisis, Brexit of de voorspelling van een afvlakkende economie. Wellicht verdwijnt de krapte op de arbeidsmarkt door dit soort ontwikkelingen wel als sneeuw voor de zon?

Dat zal niet het geval zijn
Natuurlijk zijn deze onzekere factoren van invloed op de werkgelegenheid en kunnen ze ervoor zorgen dat de koorts op de arbeidsmarkt gaat zakken. Echter zijn er ook zekerheden. Die zorgen ervoor dat de kans erg groot is dat de krapte aanhoudt. De volgende factoren zijn bepalend:

  • In 2020 komen er 181.000 meer mensen op de arbeidsmarkt. Doordat de economische groei sneller en sterker afzwakt dan de werkgelegenheidsgroei, daalt de arbeidsproductiviteit op uurbasis.
  • De beroepsbevolking wordt ouder. In 2020 is bijna een kwart van de beroepsbevolking 55 jaar en ouder. Er gaan de komende jaren dus steeds meer mensen met pensioen. Het aandeel oudere werknemers dat verzuimt vanwege ziekte, is lager dan gemiddeld. Daar staat tegenover dat als oudere werknemers verzuimen, dit gemiddeld langer duurt dan bij jongere werknemers (Cijfers CBS).
  • Er stromen steeds meer hoogopgeleiden op de arbeidsmarkt in. De groep praktisch geschoolden neemt af. Daar ontstaat een disbalans, met het gevolg dat er veel mbo-vacatures zullen blijven.
  • Computers nemen steeds meer routinematige, administratieve taken over. Dat betekent dat bestaande beroepen veranderen en verdwijnen, maar dat er niet altijd voldoende mensen zijn met vaardigheden die passen bij de nieuwe functie-inhoud. Die mismatch zal zorgen voor flink wat moeilijk vervulbare vacatures.

En dan hebben we het nog niet gehad over de zogenaamde ‘war on talent’ waarbij bedrijven alles op het spel zetten om de beste mensen elders weg te halen. In een veld waar de sterken sterker worden en de zwakken zwakker, wil je dus als werkgever een goed fundament hebben om mensen te behouden en nieuwe mensen voor je te winnen.

Van binnenuit
Wat is dat fundament dan? Dat is de verzameling kenmerken waarmee jij jezelf aantrekkelijk en relevant maakt richting medewerkers. Jouw usp’s, voordelen en kenmerken bepalen jouw merk, jouw employer brand. Employer branding is niet zomaar een reclame-etiketje. Juist niet! Employer branding draait om de toegevoegde waarde en betekenis die je als werkgever hebt voor je medewerkers. Het komt van binnenuit. Het zit in de organisatie. Het gaat om wie jullie zijn en met welke missie jullie je werk doen. Juist door dat verhaal naar buiten te brengen, maak je jezelf aantrekkelijk voor toekomstige medewerkers en ontwikkel je een echt merk. Voordat je aan employer branding gaat doen, is het noodzakelijk om jezelf af te vragen: hoe ben ik als werkgever waardevol en relevant voor werknemers en wat kan ik doen om daar nog beter in te worden?

Bouwen aan een sterk employer brand
Bouwen aan een sterk werkgeversmerk doe je vervolgens stap voor stap.

Breng de situatie in kaart
Er zijn verschillende manieren om te werken aan je merk als werkgever. Ben je er nog helemaal niet actief mee bezig? Begin dan met een inventarisatie. Wat doet jouw organisatie al voor medewerkers? Natuurlijk kijk je eerst naar alles wat je contractueel hebt vastgelegd. Maar hoe zit het met secundaire arbeidsvoorwaarden? Welke ontwikkelmogelijkheden bied je? En wat gebeurt er aan activiteiten buiten werktijd om? Niet alleen de dingen die je doet voor medewerkers zijn belangrijk. Ook hoe jullie met elkaar omgaan is relevant. En wat jullie collectieve doel is: wat wil je voor de klant bereiken? Mensen willen zich juist op hun werk echt op hun plek voelen. Natuurlijk zoeken ze uitdagend werk, maar ook de sfeer en cultuur moeten passen. Ze willen onderdeel zijn van een groter geheel en bijdragen aan een doel.

Onderzoek de behoefte
Elke organisatie is uniek, net als alle mensen die er werken. Er is een reden waarom je medewerkers bij jou werken en niet bij de concurrent. Waarom is dat? In deze motivatie ligt vaak de sleutel naar het versterken van je brand. Vraag het de medewerkers. Je komt zo ook meer te weten over de drijfveren van je mensen. Laat ze vertellen wat ze nodig hebben, welke verbetermogelijkheden ze zien binnen het bedrijf, hoe zij daaraan willen bijdragen en hoe ze zich willen ontwikkelen. Formuleer jullie gezamenlijke missie. Onderzoek daarnaast hoe je wensen kan omzetten in acties. Daarmee investeer je in commitment, duurzame inzetbaarheid en werkgeluk.

Maak de vertaalslag naar buiten
De cruciale stap om een sterk werkgeversmerk te bouwen, is om het actief uit te dragen. Veel organisaties focussen zich met name op het vermarkten van hun producten of diensten. Hun bedrijf ‘verkopen’ aan potentieel nieuwe medewerkers, is een ondergeschoven kindje. Onterecht. Je wilt niet pas op het netvlies van kandidaten komen als je een vacature plaatst. Als iemand overweegt van baan te switchen, dan wil jij al bekend staan als een aantrekkelijke, potentiële werkgever. Vergeet daarnaast niet dat employer branding intern een belangrijke functie heeft. Het helpt je namelijk ook om goede mensen te behouden. Door ze bijvoorbeeld ontwikkelmogelijkheden te bieden, zorg je ervoor dat ze perspectief hebben en met het bedrijf mee ontwikkelen. Dat maakt ze ook weer tot ambassadeurs. Via mond-tot-mond reclame verspreid jouw imago als goede werkgever zich als een lopend vuurtje,

Voel jij de urgentie om de meerwaarde van jouw organisatie steviger te positioneren, zowel richting bestaande als toekomstige werknemers? Kan je wel wat hulp gebruiken? Bij een onderscheidend Employer Brand of bij een coherent en consistent eenduidig intern en extern merkbeleid? Vraag een strategiegesprek met ons aan, we helpen je graag in je zoektocht naar jullie onderscheidende merk-essentie.