Your Trusted 24 Hours Businext Service Provider !

Blog

Scenario dubio

Scenario dubio

In 2016 en 2017 is Nederland uitgeroepen tot meest concurrerende economie van de Europese Unie. Naast goede infrastructuur bleek innovatiekracht ons zo ver te brengen. “We” doen het goed en blijven vernieuwen. En dat is nodig, want door globalisering en technologische vooruitgang verandert de wereldeconomie, maar ook het karakter van de Nederlandse economie. Inmiddels staan daar vanuit het IMF pessimistische voorspellingen als gevolg van COVID-19 tegenover. Ik ben geneigd het te geloven. Maar gebaseerd waarop? En welk scenario klopt er dan? Kan het ook zijn dat we veel veerkrachtiger zijn dan we denken? INNOVATIE is toch waar we ZO goed in zijn? Dus ik (wij) moet(en) lastige keuzes maken in deze periode en die najagen.

De meest voor de hand liggende keuze is die tussen kosten besparen versus investeren. Misschien is dit juist wel het moment voor een bedrijfsovername. Of het versneld afbouwen van niet rendabele producten en diensten, danwel investeren in nieuwe. Maar ook is het juist zaak om rust en zorg naar je medewerkers te brengen. Niet alleen op het werk, maar in de hele maatschappij wordt een beroep gedaan op mensen om te veranderen. Alleen verandering is iets waar niet iedereen goed mee om kan gaan. Moet je dan nu kosten besparen of moet je dan juist extra inzetten op transitieprogramma’s of coaching om je mensen hierin mee te nemen? Gaan we investeren in een groter bedrijfspand of gaan in andere vormen van samenwerking? Het leasebeleid aanpassen en de besparing herinvesteren in een goede thuiswerkplek? En hoe bouwen we aan een gemeenschappelijke cultuur als we juist thuiswerken stimuleren? Kiezen we voor de standaard bestickering om 1,5m afstand te houden of laten we mijn design collega’s een vet design voor je maken. Complexe vraagstukken die ons vooral vragen om een afgewogen keuze te maken!

Penny wise
Ik zie in de praktijk op dit moment veel korte termijnbeslissingen – hoofdzakelijk gericht op kostenbesparing. Tegelijkertijd wordt in het nieuws stilgestaan bij het aantal mensen dat kampt met depressiviteit. Maar ook de coaches uit ons netwerk hebben ineens véél minder coachees. Is dat penny wise pound foolish? Want hoe kan het dat we juist nu minder vaak een coach nodig hebben, in de meest onzekere tijd? Stress is immers één van de grootste oorzaken voor ziekteverzuim. En als deze tijd nog lang door gaat voorspel ik juist hoge ziekteverzuimpercentages die stressgerelateerd zijn. Over de bijbehorende kosten nog maar niet te spreken. Dus de focus moet op de pound in plaats van de penny komen.

Re-entry
We staan dus bekend om onze innovatiekracht. Laten we dan zorgen dat we ook bekend gaan staan om onze veerkracht en weerbaarheid. Precies daarom kies ik – zonder de complexiteit van de bovenstaande vraagstukken en uitdagingen te onderschatten – om in te zetten op de weg vooruit! Op coachen, op anders samenwerken, op andere teammeetings, op andere werkplekken, op andere manier van functionerings- en beoordelingsgesprekken en vooral op andere KPI’s, die ik dan Re-Entry Indicators wil noemen.

Ik focus vooral op de (kleine) lichtpuntjes en positiviteit. Samen bouwen aan mooie dingen. Want als we het samen doen, denk ik oprecht dat we hier gezamenlijk beter en veerkrachtiger uit komen. Het is bewezen dat door focus op positieve aspecten, er betere resultaten ontstaan. Het voorbeeld van de fabriek die verlies draait, maar waarbij de nieuwe directeur iedere dag focust op wat er die dag goed is gegaan en binnen een half jaar zwarte cijfers schrijft. Laten we focussen op de positieve punten en die uitbouwen!

Als je je afvraagt wat je zelf kunt doen om dit te bereiken: heel veel! Start of eindig de week met een on-line meeting met alle collega’s. Zet de collega’s in het zonnetje die een uitzonderlijk idee hadden, laat initiatieven delen die van belang zijn, deel gezonde recepten of geef het virtuele podium aan hen die een muziekinstrument bespelen. Forward iedere week de leukte en meest positieve reacties van klanten of leveranciers naar alle mensen. Kortom, deel positiviteit, want dat herenigt op POUND level.

Let’s stay united!