Your Trusted 24 Hours Businext Service Provider !

Blog

WIE KRIJGT GELIJK?

WIE KRIJGT GELIJK?

17 Maart is het zover! Dan mag Nederland weer naar de stembus. We zijn getuigen van een grove verschuiving op het politiek terrein. Voornaamste redenen hiervoor zijn de verschillen in aanpak van het Corona virus, het wel of niet verder uitbreiden van Schiphol, de politieke visie op de invulling van het lidmaatschap van de Europese Unie en niet te vergeten de toeslagenaffaire. Vooral deze laatste zet menig politicus onder druk. Waar demissionair minister-president nog weg kan komen met een hoge like-ability factor vanwege zijn gedegen leiderschap ten tijde van de Corona crisis, zullen andere politici zich opnieuw moeten bewijzen om goed uit de bus te komen op 17 Maart. Het resultaat? Een lange lijst aan (meestal) holle beloftes, afwachtende opinievorming, midden zwevende politici maar vooral ook veel vingertje wijzen wanneer men met kritiek wordt geconfronteerd.

Het gaat niet om wie gelijk heeft, het gaat om wie gelijk krijgt!

Diverse media zijn druk met de peilingen om de uitslag te voorspellen. De peilingen rondom de Brexit lieten zien dat het ‘blijf kamp’ een lichte voorsprong kende. De waarheid heeft echter anders uitgepakt. Bij de laatste verkiezingen in Nederland was er een verschil van 6 tot 24 zetels in de slotpeilingen en exitpoll versus de verkiezingsuitslag. Wat zeggen peilingen nu? In diverse media wordt nu dan ook geroepen dat peilingen onbetrouwbaar zijn. Is dat zo?

Vele werkgevers peilen de tevredenheid of de betrokkenheid van medewerkers. Is dat dan een waste of money? Wat mij betreft niet en is het juist een hele verstandige keuze (afhankelijk welk onderzoek). Het is immers bewezen dat mensen die goed in hun vel zitten (zowel zakelijk als privé) een betere performance neerzetten. Ze zijn creatiever in het oplossen van problemen en zetten graag een stapje harder. Meet je een steekproef, zoals de verkiezingspeilingen, dan is het in mijn ogen deels wel een waste of money. De uitslag van de verkiezingen weten we immers pas als de volledige populatie heeft gestemd. De betrokkenheid van medewerkers in een organisatie weet je dus ook alleen als alle medewerkers meedoen aan een onderzoek (er vanuit gaande dat men het niet sociaal wenslijk in vult).

In aanloop naar de verkiezingen peilen we bijna dagelijks de stand van zaken. Als consument word ik overspoelt met klanttevredenheidsonderzoeken en het is mij onduidelijk waarom ik hieraan mee zou moeten doen. Door de overkill doe ik er dus al helemaal niet meer aan mee. In een organisatie peilen we de betrokkenheid van onze medewerkers vaak één keer in de twee jaar. In 24 maanden of 730 dagen echter, kan er zoveel gebeuren dat van invloed kan zijn op onze betrokkenheid. We hadden toch het volgende geconstateerd: “Customers will never love a company until the employees love it first.” (Simon Sinek)? Oftewel de medewerker is een kritische succesfactor. Waar doen we dan goed aan? Is het dan zo dat hoe vaker we peilen hoe groter de kans is op een afwijking in het eindresultaat? Of is het dat hoe vaker we peilen hoe groter de gemoederen worden? Of moeten we juist minder vaak peilen zodat de noodzaak om je uit te spreken groter wordt? Of is de leidinggevende hier juist de linking pin?

We zijn benieuwd naar jouw mening over het verkrijgen van betrouwbare data. Laat jij jouw mening aan ons weten? Deel hem hier!